Ruský logistický trh je dobrým ukazatelem stavu ekonomiky. Zvažte sazby za dopravu. Od konce února klesla o 30 až 40%. Například podle burzy nákladů ATI.SU sazby ve směru Moskva-Petrohrad klesly o 34,3 %. Dálnice Moskva – Petrohrad spojuje největší město země s jeho hlavním přístavem. To je pro Rusko to samé, jako bylo Camino Real (Mexiko-Veracruz) pro koloniální Mexiko. Vzhledem k tomu, že provoz v petrohradském přístavu poklesl téměř na polovinu, je k dodání mnohem méně.
O kolik klesly sazby za dopravu v Rusku? Odhady se liší a sazby v různých směrech pravděpodobně klesají nerovnoměrně. Nejběžnější odhady by se pohybovaly mezi 30–40 %, přičemž některé (společnost Oboz) uvádějí jen nízké odhady 25 % a některé (společnost dodávající zboží) dosahují až 50 %.
Pokles přepravní sazby odráží všeobecný pokles meziregionálního obchodu. Nyní je k odeslání mnohem méně = sazby klesají. A přesto skutečné náklady na přepravu raketově rostou kvůli nedostatku kamionů a náhradních dílů. Náklady se naposledy zvýšily o 70 %.
Závislost ruských kamionových společností na dovozu může být překvapivá, vezmeme-li v úvahu, že byl na papíře výrazně nahrazen dovoz do Ruska. Teoreticky je většina ruských nákladních vozidel buď ruské (Kamaz, GAZ, ZIL, Ural) nebo běloruské (MAZ) výroby. Zvažte čísla za prosinec 2021.
Ruský automobilový průmysl je v praxi plně závislý na dovozu. Zvažte tento rozhovor s vedoucím odborového svazu o automobilce AvtoVAZ. Všechny obráběcí stroje, všechny nástroje, veškeré vybavení se dováží. A dováží se ne z Číny.
Mnozí nechápou roli Číny ve světové ekonomice. Pojem největší průmyslový exportér mylně interpretují tak, že je nejdůležitějším exportérem všeho. Například vyváží mnohem méně obráběcích strojů, než by se dalo očekávat. Německo je v tomto ohledu důležitější.
Jaké informace můžeme čerpat z údajů o ruském nákladním trhu? Především vidíme, jak obrovská země postupně ztrácí soudržnost. Vezměte v úvahu, že všechny tři dopravní prostředky: letecké cesty, automobily a dokonce i železnice jsou silně závislé na dovozu.
Situace, kdy sazby za přepravu klesají o 30–40 % a ceny náhradních dílů se zvyšují o 70 %, je neudržitelná, zvláště když vezmeme v úvahu, že průměrné nákladní vozidlo v Rusku je staré 21 let. Velmi brzy se komunikace nebo obchodování se vzdálenými provinciemi změní ve velký problém.
Kromě toho nám údaje o nákladní dopravě umožňují sledovat hlavní pašerácké kanály, které Rusko nyní používá. Zatímco poptávka ve většině směrů klesá, existuje jeden směr s raketově rostoucí poptávkou (více než +100 %). Je to Gruzie. Nyní je to tedy hlavní pašerácký kanál Odtud jsem převzal údaje o dynamice trhu nákladní dopravy v Rusku. Celkově považuji RBC za vysoce spolehlivý zdroj o ruské ekonomice.
Text je českým překladem twitterového vlákna Kamila Galeeva.