V polovině dubna získal vylepšený Portál občana novou mobilní aplikaci, kterou si po 2 měsících stáhlo téměř 200 000 lidí. Díky aplikaci mohou lidé vyřídit řadu úředních záležitostí z online, snadno a rychle, bez nutnosti osobní návštěvy úřadů.
Do Portálu občana se nyní přidal i systém DROZD (Dobrovolná registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí) Ministerstva zahraničních věcí, který občanům umožní lépe zvládat případné krizové situace v zahraničí. Tento systém poskytuje aktuální upozornění k cestám a pobytu v zahraničí a v případě mimořádných událostí pomůže zorganizovat pomoc českým občanům.
„Systém DROZD poskytuje účinnou pomoc českým občanům, kteří se v případě mimořádných událostí v zahraničí nacházejí v nouzi. Navíc jeho význam bude během turistické sezóny dále narůstat. Mít správné a rychlé informace je totiž v případě ohrožení nesmírně důležité, a nyní je to díky systému DROZD v aplikaci Portálu občana i snadné. V případě mimořádných událostí v zahraničí není třeba se obávat, stačí se jen zaregistrovat a systém DROZD vás z toho vytáhne,“ uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Stačí si stáhnout aplikaci Portál občana z App Store nebo Google Play, přihlásit se Identitou občana a ve výběru služeb v aplikaci kliknout na systém DROZD. Následně vyplnit jednoduchý formulář složený ze čtyř částí: informace o cestovateli, údaje o pobytu v zahraničí, informace o spolucestujících a kontaktní osoba v Česku. Na základě těchto údajů pak Ministerstvo zahraničních věcí rozesílá hromadné e-maily, SMS a push notifikace všem zaregistrovaným osobám, čímž jim poskytuje důležité informace nebo je varuje před případným nebezpečím. „Význam systému DROZD se ukázal i během minulé turistické sezóny, kdy lidé díky němu dostali včasné upozornění na požáry na ostrově Rhodos či v Turecku, spolu s krizovou linkou, na kterou se mohli obracet,” dodal Bartoš.
„Portál občana je skvělým pomocníkem pro všechny občany, kteří potřebují řešit vybrané úkony se státem. Dokazuje to i přes 1,3 milionu uživatelů a téměř 200 000 uživatelů mobilní aplikace. Těší mě, že jsme do Portálu mohli přidat i službu DROZD, která pomáhá Čechům v zahraničí. Díky upozorněním přímo v telefonu budou uživatelé okamžitě informováni o možných rizicích, které je na cestách mohou potkat,” dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.
Kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci společně s Digitální a informační agenturou zároveň začátkem dubna spustily kampaň s cílem přiblížit lidem stále větší počet služeb, které lze přes Portál občana vyřídit. Ke krátkým animovaným videím o nejpoužívanějších službách nyní přibylo video o systému DROZD. Video je dalším pokračováním online kampaně o službách státu, které občané mohou využívat prostřednictvím Portálu občana.
Portál občana – DROZD