„Alkohol je v naší společnosti obrovsky rozšířený a normalizovaný. Kdokoliv, kdo se rozhodne nepít, čelí otázkám, zda čeká dítě, bere antibiotika nebo bude později řídit. Jiné důvody jsou často nepochopitelné a člověk pak podléhá společenskému tlaku, aby se napil. A to nemluvím o všudypřítomnosti alkoholu, který mají na očích a často i na dosah děti a mladiství i všichni ti, kteří se alkoholu snaží z mnoha různých důvodů vyhýbat. O reklamě nemluvě,” sdělila na úvod poslankyně Klára Kocmanová.
„V ČR spadá 15-19 % dospělých, tedy zhruba 1,3 milionu lidí, do kategorie rizikového či škodlivého užívání alkoholu. Přibližně 7-9 % populace užívá alkohol rizikově a 8-10 % užívá alkohol škodlivě. Tato čísla jsou alarmující a rozhodně před nimi nejde zavírat oči. Proto bychom již v tomto volebním období chtěli prosadit první opatření, která mohou situaci začít pozvolna zlepšovat. Primárně se týkají přísnějších pravidel pro reklamu. Navrhujeme povinné zavedení zdravotních varování na etiketách alkoholických nápojů. Inspirujeme se například zahraničními příklady, kde štítky varují před nemocemi jater, riziky pro plod během těhotenství, a rakovinou. I tvrdá data potvrzují, že varování na obalech mají reálné preventivní dopady a efekt. Chceme rovněž zakázat reklamu na alkohol v televizi a rozhlasu mezi 6:00 a 20:00 hodinou,” uvedla problematiku zásadními daty Jana Michailidu.
„Z dlouhodobějšího hlediska jsou potřeba po vzoru zahraničních zemí i další kroky a ucelená komplexní reforma. A to hlavně regulace reklamy v rozšířenější verzi, což by zahrnovalo třeba povinné zdravotní varování na všech etiketách, přísnější kontrolu digitálního marketingu v kontextu cílení na mladistvé, nebo omezení nejen sportovních sponzorství akcí pro mladistvé výrobci alkoholu. Za Piráty chceme dále prosadit zavedení systematického a koncepčního zdanění ethanolu, které bude neutrální vůči různým produktům obsahujícím alkohol. Usilujeme o zdanění tichého vína i dalších produktů podle obsahu alkoholu. Třetím opatřením, které budeme prosazovat, je regulace prodeje – zavedení licencí na prodej alkoholu, omezení prodejní doby a zajištění přísného dodržování pravidel pro prodej alkoholu. Výzkumy totiž ukazují, že omezení prodejní doby snižuje násilné incidenty spojené s alkoholem,” dodala Kocmanová.
„To všechno se samozřejmě neobejde bez navýšení podpory prevence a léčby v oblasti závislostí. Budeme proto prosazovat rozvoj národních informačních kampaní zaměřených na rizika spojená s konzumací alkoholu, podpoříme vzdělávací programy ve školách a zvyšování povědomí mezi zdravotními profesionály. Rovněž se zasadíme o dostatečné financování a navazující zvýšení dostupnosti léčebných služeb, rozšíření kapacit stávajících zařízení a otevření nových center,” doplnila Michailidu.