V České republice se rozmáhá nový sofistikovaný podvod pomocí telefonního hovoru. Podvodníci se vydávají za pracovníky banky oběti a snaží se dostat k přístupovým či autorizačním údajům, informacím o platební kartě nebo zařídit podvodný převod prostředků. Protože podvodníky jsou plynně mluvící Češi, je podvod velmi důvěryhodný. Jak takový podvod probíhá? Poslechněte si nahrávku (s titulky):
Podvodníci volají na číslo, ke kterému zpravidla znají jméno vlastníka telefonního čísla například pomocí veřejných seznamů, případně mohou znát i banku oběti, když například živnostník uvádí číslo svého účtu na fakturách či webu. V rámci čísla volajícího mohou použít de facto jakékoliv číslo včetně podvrženého – mě volali z +420222826122, které se při volání zpět jeví jako neexistující. Podvodník se poté představí buď přímo jako pracovník banky oběti nebo použije pouze slovo banka, kdy název banky nemusí být jasně srozumitelný. Důvod hovoru může být různý, někteří mohou rovnou strašit napadením účtu, jindy se na začátek použije nějaká jiná záminka hovoru.
V mém případě se mělo jednat o údajnou žádost o úvěr provedenou přes jejich internetové stránky. Následně z rozhovoru vyplynulo, že se někdo mohl dostat do mého bankovního účtu. Volající vzbuzuje dojem důvěryhodnosti tvrzením, že vidí do Vašeho bankovnictví apod. Následně se snaží zjistit informace o zůstatku na účtu a jiné informace, které může banka použít pro Vaši případnou autorizaci – například poslední platbu. Zajímají je také osobní doklady.
Následně zacházejí do tvrzení, že mohlo dojít k podvodnému jednání ze strany zaměstnance banky, že to bude prověřovat jejich bezpečnostní služba i ve spolupráci s policií. K tomu vás žádají o mlčenlivost, nejen asi kvůli zvýšení důvěryhodnosti, ale také ve snaze oddálit odhalení podvodu. Následně vás údajně přepojují na bezpečnostní službu včetně znělky, čímž opět mohou zvýšit důvěryhodnost. V této chvíli se pravděpodobně radí, jestli se pokusí něco oběti ukrást. V mém případě se již dozvěděli, že zůstatek není tak vysoký a přístupové údaje jim jen tak nepředám. V některých případech se údajně v rámci podvodu snaží o to, donutit oběť k převodu prostředků na údajně bezpečný účet.
Údajný pracovník bezpečnostní služby se následně začal ptát na mikrotransakce či kreditní kartu či další využívané banky, asi pro možný další telefonát v budoucnu. Když ovšem zjistil z mé odpovědi volající, že nemám ani aktivní kreditní kartu, pravděpodobně vzdal veškeré snahy o podvod – tedy například získání informací z kreditní karty. Následně tedy už jen informuje, že tedy vše v pořádku, že bude probíhat zabezpečení účtu a loučí se. Je možné, že získané informace mohou podvodníci využít pro další personifikovanější hovor – třeba i v nočních hodinách, kde se mohou snažit oběť donutit k rychlé reakci, kterou ji připraví o peníze.
Poněvadž se jedná o poměrně propracovaný podvod, který může mít plno lidí problém odhalit, je určitě dobré, mít se na pozoru. Neříkejte do telefonu své přístupové údaje, údaje z kreditní karty a neprovádějte žádné přesuny prostředků, pokud se jedná o skutečného pracovníka banky, tak jistě dokáže ochránit Vaše prostředky bez převodu peněz. V každém případě je vhodné mít aktivované dvoufaktorové ověření. Pokud budete něco chtít řešit s bankou, raději jí volejte Vy na oficiální telefonní číslo uvedené na jejich webu, podvodníci dovedou podvrhnout číslo volajícího. Tento telefonní podvod je výrazně sofistikovanější než různé dopisové či e-mailové podvody, které se snaží vymámit z vás peníze prostřednictvím údajného dědictví, údajné výhry, údajné provize s pomocí za převod prostředků či údajného hacknutí účtu. K vishingu se vyjadřují i banky, na které často podvodníci cílí – například Mbank, ČSOB, Česká spořitelna, AirBank a další.